Česká projektová a vývojová firma Combatra spol. s r.o. ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci vyvinula atraktivní „Malý městský elektromobil“ kategorie L6/L7 a nástroje pro jeho levnou výrobu. Vozidla jsou konstruována pro výrobu v mikro-továrnách v blízkosti zákazníků, aby se optimalizovala doprava a zvýšila efektivnost odběratelsko – dodavatelských vztahů.
Malý městský elektromobil je optimální řešení individuální městské dopravy a firma Combatra přináší příležitost podílet se na tomto rostoucím trhu, zatímco prodej vozidel se spalovacími motory bude klesat. Firmám, které plánují rozvinout tento perspektivní obchod, nabízí Licenci na výrobu Malého městského elektromobilu na základě vyvinutého know-how. Vývoj aktuálního modelu trval cca 4 roky, prototyp dodávky je hotový (Stupeň technologické připravenosti 6 – 7) , ale je potřeba ho ještě otestovat (podobně jako
zde: https://www.youtube.com/watch?v=grYYJCWyp9g , vylepšit a odladit, aby mohl podstoupit homologaci. Prototyp hatch-backu je hotový cca ze 70%. Dále byl vyvinut v této kategorii vozidel unikátní návěs. Předpokládáme, že výroba bude možná do jednoho roku.
Velké automobilky, které do nedávna neměly zájem o malé městské elektromobily, si také začínají uvědomovat obchodní možnosti v této kategorii, dokonce spojují síly (Toyota, Suzuki, Daihatsu), aby jim neujel vlak. Vývoj obvykle trvá 3 – 5 let, ale karty se rozdávají nyní. Za 5 let může být pozdě.
Základní verze je vybavena pouze zařízením nezbytným pro jízdu a bezpečí.
Pro snadnou a levnou výrobu je karoserie z lehkého, pevného a levného termoplastu, lehký samonosný podvozek je vyroben ze speciálně navržených hliníkových profilů. Díky atypicky umístěným sedadlům šikmo za sebou je délka pouze 2 500 mm, která umožňuje parkování kolmo k chodníku, což je velmi žádáno dopravci a rozvážkovými službami.
Malý městský elektromobil (hatchback) pro 2 osoby se pyšní nadčasovou moderní karoserií s neobvykle velkým kufrem (430 l) pro tak malé vozidlo. Dodávka odvozená z této verze má nákladní prostor 900 litrů. Po odmontování nákladní skříně je možné připojit unikátní návěs, který je vybaven vlastními bateriemi, 2 motory a fotovoltaickými panely pro nabíjení baterií během odstavení návěsu, zatímco se samotným vozidlem lze jezdit po okolí. Dojezd 80 – 160 km s bateriemi 8 nebo 16 kWh je dostatečný, protože vozidlo je určeno pro městský provoz a lze přizpůsobit. Statisticky typický městský řidič ujede denně 70 km a potom odstaví vozidlo ve dvoře. Řemeslníci, stavební firmy a malý farmáři mají podobný dojezd. Např. vozidla Streetscooter německé pošty mají dojezd 85 km. Provozní náklady malého městského elektromobilu jsou velmi nízké. Průměrná spotřeba je 50 kWh/km, což představuje i při ceně elektřiny 0,4 EUR/kWh náklady EUR 2/100km.
Protože vozidlo je vyprojektováno pro jednoduchou výrobu (minimum dílů, vakuové lisování, snadná montáž,…), je možné dosáhnout ziskové produkce již v malé výrobní jednotce, která může být později rozšířena. Aby byl projekt ziskový, nepotřebujete vyrábět 10 000 nebo 100 000 vozidel, ale stačí stovky. Poptávky na trhu predikuje trvalý růst.
Abyste mohl vyrábět Malý městský elektromobil, musíte mít:
1/ Licenci (know-how) za 0,5 – 1,7 mil. EUR podle počtu obyvatel teritoria poskytnutých exklusivních prodejních práv.
2) Technologii – zařízení o plánované výrobní kapacitě (předběžně odhadované náklady)
Produkční kapacita/ rok (3směny) | 1 500 vozidel | 3 000 vozidel | 9 000 vozidel | |
Odhadované náklady na zařízení | € 700 000 | € 1 200 000 | € 3 000 000 |
Konečná cena bude kalkulována na základě vzájemného jednání a specifikace technologie
Proč licence?
Nabyvatel získá právo vyrábět vozidla podle našeho designu a know-how, může provádět modifikace, další vývoj a zdokonalení a prodávat je na území poskytnutých výhradních prodejních práv, získá jedinečnou příležitost kontrolovat celý proces perspektivního a lukrativního businessu s mnohem nižšími náklady, než kdyby začínal od nuly. Kompletní know-how (licence) je za účelem rychlého zahájení výroby k mání za pouhých 0,5 – 1,7 mil. EUR podle počtu obyvatel oblasti exklusivních prodejních práv.
Hlavní výrobní zařízení linky (kapacitu lze upravit) jsou formy, vakuové lisy, 5-ti osá CNC ořezávací frézka, přípravky na lepení a vypěňování dílů exteriéru a interiéru, vypěňovací stroje, svařovací automaty (doporučujeme nahradit subdodavatelsky), montážní stolice a nářadí. Výrobní zařízení bude upraveno dle potřeb nabyvatele Licence, rozsah a specifikace bude projednán. Většinu zařízení lze na základě objednávky vyrobit na zakázku, čímž se podstatně sníží investiční náklady.