Page 9 - 2016_01
P. 9

ENER GIE K OLEM NÁS/                             7






            První bezplatné linky s elektrobusy v Praze



                                                                nebudete čekat na autobus ani pět minut,“ říká generální
                                                                ředitel ARRIVA Daniel Adamka.„Elektrobusy jsou vynika-
                                                                jící do měst s hustým provozem, kde zplodiny z dopravy
                                                                neúměrně zatěžují životní prostředí. U nás jsou zatím spíš
                                                                popelkou, budu se ale snažit, aby dál přibývaly. Zatím
                                                                máme v Česku tři,“ dodává Daniel Adamka.

                                                                Do každého elektrobusu se vejde 73 pasažérů a na jedno
                                                                nabití ujede v běžném provozu s cestujícími 130–150 km.
                                                                Za rok na těchto linkách najezdí elektrobusy dohroma-
                                                                dy přes 42 tisíc kilometrů. Důležitá je zejména šetrnost
                                                                elektrobusů k životnímu prostředí a velmi nízká hlučnost.
                                                                V praxi jsou eBusy dokonce tišší než trolejbusy, protože
                                                                v nich není slyšet zvuk trolejí.
            Dva nové elektrobusy od českého výrobce SOR vyjely
            3. 2. ráno na trasy pravidelných linek BB1 a BB2 spo-
            jující multifunkční areál BB Centrum a stanici metra
            Budějovická na trase C v Praze 4. Jedná se o první
            elektrobusy nasazené do ostrého provozu v pražské
            hromadné dopravě, které mohou cestující využívat
            bezplatně. Elektrobusy slavnostně pokřtili a uvedli do
            provozu zástupci developerské a investiční společ-
            nosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravní
            společnosti ARRIVA v rámci společného projektu
            směřujícímu ke snížení zatížení životního prostředí
            zejména ve městech. Cestující ocení kromě cestování
            zdarma i další benefity, mezi něž patří nízká hlučnost
            elektrobusu a zvýšení četnosti spojů.

            Posílit kyvadlovou dopravu spojující BB Centrum s vý-  „Podporu elektrobusů chápeme jako další logický krok
            znamným dopravním uzlem linky C zvažovala společnost   našich aktivit v oblasti rozvoje čisté mobility. Prostřednic-
            PASSERINVEST GROUP již od roku 2013, protože poptávka   tvím projektu Elektromobilita ČEZ už totiž více než 5 let
            po této službě ze strany zákazníků – nájemců z celého   cíleně vytváříme podmínky pro růst podílu elektrického
            areálu postupně narůstá. Příprava společného projektu   pohonu v individuální i veřejné dopravě. Momentálně
            započala zhruba před rokem.                         nabízíme v České republice více než 50 stanic veřejného
                                                                dobíjení elektromobilů, z toho 10 rychlodobíjecích. Vedle
            „Vzhledem k tomu, že se společností ARRIVA spolupracu-  toho nabízíme klientům služby našich Zákaznických
            jeme už od roku 2007 a zároveň v rámci BB Centra se vždy   center a lokalit ČEZ Point nebo zprostředkováváme širší
            snažíme podporovat naše nájemce i tím, že využíváme   nabídku pro domácí dobíjení,“ vysvětluje Tomáš Pleskač,
            jejich produktů a služeb, jako je v tomto případě e-mobi-  člen představenstva a ředitel divize Nová Energetika
            lita společnosti ČEZ, bylo pro nás nasazení elektrobusů ve   ČEZ, důvody spolupráce na projektu zavedení eBusů do
            spolupráci s těmito společnostmi jasnou volbou,“ uvádí   BB Centra. „Je nám ctí, že přímo v lokalitě působnosti
            k projektu Radim Passer, předseda představenstva PASSE-  naší firmy můžeme propagovat elektromobilitu a jít
            RINVEST GROUP, a. s.                                tak příkladem i dalším společnostem,“ doplňuje David
                                                                Hajmán, ředitel strategie ČEZ, a. s. a generální ředitel ČEZ
            Linky BB1 a BB2 mezi BB Centrem a stanicí Budějovic-  Prodej, s. r. o.
            ká jsou tak od 3. 2. posíleny o dva nové elektrobusy
            SOR EBN 9,5.                                        Technické detaily k elektrobusům SOR
                                                                Výrobcem a dodavatelem speciálně vyvinuté odlehče-
            „Zatím tu jezdily tři dieselové autobusy, nově zajistí   né karoserie elektrobusu je společnost SOR, kompletní
            provoz na těchto linkách dva elektrobusy a dva diesely.   elektrické vybavení do aktuálně vyráběných modelů
            Díky tomu pojede linka BB1 častěji než dnes – v ranní   dodává firma Cegelec. Vozidla jsou vybavena 180 články
            a odpolední špičce se výrazně zkrátí její interval, ráno   lithium-iontových akubaterií o celkové kapacitě 172 kWh.

            1/2016   ENER GIE K OLEM NÁS
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14