Page 9 - 2016_01
P. 9
ENER GIE K OLEM NÁS/ 7
První bezplatné linky s elektrobusy v Praze
nebudete čekat na autobus ani pět minut,“ říká generální
ředitel ARRIVA Daniel Adamka.„Elektrobusy jsou vynika-
jící do měst s hustým provozem, kde zplodiny z dopravy
neúměrně zatěžují životní prostředí. U nás jsou zatím spíš
popelkou, budu se ale snažit, aby dál přibývaly. Zatím
máme v Česku tři,“ dodává Daniel Adamka.
Do každého elektrobusu se vejde 73 pasažérů a na jedno
nabití ujede v běžném provozu s cestujícími 130–150 km.
Za rok na těchto linkách najezdí elektrobusy dohroma-
dy přes 42 tisíc kilometrů. Důležitá je zejména šetrnost
elektrobusů k životnímu prostředí a velmi nízká hlučnost.
V praxi jsou eBusy dokonce tišší než trolejbusy, protože
v nich není slyšet zvuk trolejí.
Dva nové elektrobusy od českého výrobce SOR vyjely
3. 2. ráno na trasy pravidelných linek BB1 a BB2 spo-
jující multifunkční areál BB Centrum a stanici metra
Budějovická na trase C v Praze 4. Jedná se o první
elektrobusy nasazené do ostrého provozu v pražské
hromadné dopravě, které mohou cestující využívat
bezplatně. Elektrobusy slavnostně pokřtili a uvedli do
provozu zástupci developerské a investiční společ-
nosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravní
společnosti ARRIVA v rámci společného projektu
směřujícímu ke snížení zatížení životního prostředí
zejména ve městech. Cestující ocení kromě cestování
zdarma i další benefity, mezi něž patří nízká hlučnost
elektrobusu a zvýšení četnosti spojů.
Posílit kyvadlovou dopravu spojující BB Centrum s vý- „Podporu elektrobusů chápeme jako další logický krok
znamným dopravním uzlem linky C zvažovala společnost našich aktivit v oblasti rozvoje čisté mobility. Prostřednic-
PASSERINVEST GROUP již od roku 2013, protože poptávka tvím projektu Elektromobilita ČEZ už totiž více než 5 let
po této službě ze strany zákazníků – nájemců z celého cíleně vytváříme podmínky pro růst podílu elektrického
areálu postupně narůstá. Příprava společného projektu pohonu v individuální i veřejné dopravě. Momentálně
započala zhruba před rokem. nabízíme v České republice více než 50 stanic veřejného
dobíjení elektromobilů, z toho 10 rychlodobíjecích. Vedle
„Vzhledem k tomu, že se společností ARRIVA spolupracu- toho nabízíme klientům služby našich Zákaznických
jeme už od roku 2007 a zároveň v rámci BB Centra se vždy center a lokalit ČEZ Point nebo zprostředkováváme širší
snažíme podporovat naše nájemce i tím, že využíváme nabídku pro domácí dobíjení,“ vysvětluje Tomáš Pleskač,
jejich produktů a služeb, jako je v tomto případě e-mobi- člen představenstva a ředitel divize Nová Energetika
lita společnosti ČEZ, bylo pro nás nasazení elektrobusů ve ČEZ, důvody spolupráce na projektu zavedení eBusů do
spolupráci s těmito společnostmi jasnou volbou,“ uvádí BB Centra. „Je nám ctí, že přímo v lokalitě působnosti
k projektu Radim Passer, předseda představenstva PASSE- naší firmy můžeme propagovat elektromobilitu a jít
RINVEST GROUP, a. s. tak příkladem i dalším společnostem,“ doplňuje David
Hajmán, ředitel strategie ČEZ, a. s. a generální ředitel ČEZ
Linky BB1 a BB2 mezi BB Centrem a stanicí Budějovic- Prodej, s. r. o.
ká jsou tak od 3. 2. posíleny o dva nové elektrobusy
SOR EBN 9,5. Technické detaily k elektrobusům SOR
Výrobcem a dodavatelem speciálně vyvinuté odlehče-
„Zatím tu jezdily tři dieselové autobusy, nově zajistí né karoserie elektrobusu je společnost SOR, kompletní
provoz na těchto linkách dva elektrobusy a dva diesely. elektrické vybavení do aktuálně vyráběných modelů
Díky tomu pojede linka BB1 častěji než dnes – v ranní dodává firma Cegelec. Vozidla jsou vybavena 180 články
a odpolední špičce se výrazně zkrátí její interval, ráno lithium-iontových akubaterií o celkové kapacitě 172 kWh.
1/2016 ENER GIE K OLEM NÁS