Page 13 - 2016_04
P. 13
ENER GIE K OLEM NÁS/ 11
GASCONTROL
se zaměřuje na využití CNG
a nově také biometanu
Skupina GASCONTROL z Havířova je odborníkem na plynárenské technologie a má za sebou několik
významných projektů. Vybudovala například nové potrubní systémy pro modernizovanou teplárnu
společnosti ArcelorMittal Ostrava. Kromě produktovodů se zaměřuje i na další oblasti v plynárenské
energetice. Je odborníkem na projektování a výstavbu bioplynových stanic a CNG plnicích stanic.
V současné době se zaměřuje také na zpracování a využití biometanu.
Za svůj velký úspěch v oblasti CNG považuje GASCONTROL stanice. Podle způsobu využívání plnicích stanic (veřejná
stavbu plnicí stanice zemního plynu v Ostravě - Martino- nebo firemní) je vždy jednotná typová základna. Jejím
vě pro Dopravní podnik Ostrava. Jedna z nejvýkonněj- doplněním nebo záměnou klíčového uzlu je pak možné
ších plnicích stanic CNG ve střední Evropě od loňského plnicí stanici přizpůsobit specifickým požadavkům a po-
podzimu spolehlivě pracuje ke spokojenosti provozo- třebám investora.
vatele i veřejnosti. Obslouží denně až stovku autobusů
ostravského dopravního podniku. „Hlavní část nové plnicí V uplynulých měsících GASCONTROL instaloval a zpro-
stanice v Ostravě – Martinově tvoří 3 speciální „oilfree“ voznil veřejné plnicí stanice ve Zlíně-Malenovicích, Do-
kompresory, které jsou doplněné moderními techno- mažlicích, Oldřichovicích u Třince a v Mohelnici. Firemní
logiemi, bezpečnostními prvky a zařízením na měření, plnicí stanice firma instalovala v průmyslových areálech
regulaci a řízení, včetně řízení spotřeby elektrické ener- v Ostravě, Rájci-Jestřebí a Nové Vsi. Tyto plnicí stanice
gie,“ dodal Milan Slamečka, obchodní ředitel společnosti slouží nebo budou sloužit k plnění vysokozdvižných vozí-
GASCONTROL. Součástí dodávky byla i stavba nového ků, firemních automobilů a dalších vozidel na CNG.
vysokotlakého plynovodu v délce 1075 metrů a instalace
zařízení pro odorizaci zemního plynu. Z bioplynu se dá vyrobit elektřina, ale i palivo
Zatím nedoceněným palivem zůstává biometan neboli
vyčištěný bioplyn. Svým složením je přitom identický
se zemním plynem. To je hlavní důvod, proč v něm
GASCONTROL vidí příležitost. Bioplyn vyprodukovaný
v bioplynových stanicích, v čistírnách odpadních vod a na
skládkách může být využíván k výrobě tepla a elektřiny,
ale také k pohonu dopravních prostředků. Biometan má
nejnižší emise skleníkových plynů a nejnižší spotřebu
energie v celém životním cyklu v porovnání s ostatními
konvenčními biopalivy.
„Na biometan jezdí ve světě stále častěji automobily, auto-
busy a samozřejmě i zemědělská technika. Technologie pro
Typové CNG plnicí stanice se osvědčily čištění bioplynu na biometan jsou známy. Naše společnost
v tomto směru spolupracuje s ostravskou firmou JINPO
Od této doby GASCONTROL vyprojektoval, zkompletoval PLUS,“ uvedl obchodní ředitel Milan Slamečka. Při koge-
a instaloval další „typové“ veřejné a firemní CNG plnicí neraci je často největší problém, jak během celého roku
stanice. Typové stanice mají řadu praktických výhod. využít produkované teplo. Není výjimkou, že je větší část
Na základě dlouhodobých zkušeností s projektováním vyprodukovaného tepla mařena bez užitku. V takových
a provozováním plnicích stanic havířovská firma vypra- případech může být vyčištění bioplynu na biometan a jeho
covala takové řešení, které eliminuje problémy neustále užití jako pohonné hmoty či dodání do plynové rozvodné
se měnících konstrukčních změn pro různé parametry sítě výhodné z ekonomického i ekologického hlediska.
4/2016 ENER GIE K OLEM NÁS