Page 13 - 2016_04
P. 13

ENER GIE K OLEM NÁS/                            11





            GASCONTROL






            se zaměřuje na využití CNG


            a nově také biometanu




               Skupina GASCONTROL z Havířova je odborníkem na plynárenské technologie a má za sebou několik
               významných projektů. Vybudovala například nové potrubní systémy pro modernizovanou teplárnu
               společnosti ArcelorMittal Ostrava. Kromě produktovodů se zaměřuje i na další oblasti v plynárenské
               energetice. Je odborníkem na projektování a výstavbu bioplynových stanic a CNG plnicích stanic.
               V současné době se zaměřuje také na zpracování a využití biometanu.


            Za svůj velký úspěch v oblasti CNG považuje GASCONTROL   stanice. Podle způsobu využívání plnicích stanic (veřejná
            stavbu plnicí stanice zemního plynu v Ostravě - Martino-  nebo firemní) je vždy jednotná typová základna. Jejím
            vě pro Dopravní podnik Ostrava. Jedna z nejvýkonněj-  doplněním nebo záměnou klíčového uzlu je pak možné
            ších plnicích stanic CNG ve střední Evropě od loňského   plnicí stanici přizpůsobit specifickým požadavkům a po-
            podzimu spolehlivě pracuje ke spokojenosti provozo-  třebám investora.
            vatele i veřejnosti. Obslouží denně až stovku autobusů
            ostravského dopravního podniku. „Hlavní část nové plnicí   V uplynulých měsících GASCONTROL instaloval a zpro-
            stanice v Ostravě – Martinově tvoří 3 speciální „oilfree“   voznil veřejné plnicí stanice ve Zlíně-Malenovicích, Do-
            kompresory, které jsou doplněné moderními techno-   mažlicích, Oldřichovicích u Třince a v Mohelnici. Firemní
            logiemi, bezpečnostními prvky a zařízením na měření,   plnicí stanice firma instalovala v průmyslových areálech
            regulaci a řízení, včetně řízení spotřeby elektrické ener-  v Ostravě, Rájci-Jestřebí a Nové Vsi. Tyto plnicí stanice
            gie,“ dodal Milan Slamečka, obchodní ředitel společnosti   slouží nebo budou sloužit k plnění vysokozdvižných vozí-
            GASCONTROL. Součástí dodávky byla i stavba nového   ků, firemních automobilů a dalších vozidel na CNG.
            vysokotlakého plynovodu v délce 1075 metrů a instalace
            zařízení pro odorizaci zemního plynu.               Z bioplynu se dá vyrobit elektřina, ale i palivo

                                                                Zatím nedoceněným palivem zůstává biometan neboli
                                                                vyčištěný bioplyn. Svým složením je přitom identický
                                                                se zemním plynem. To je hlavní důvod, proč v něm
                                                                GASCONTROL vidí příležitost. Bioplyn vyprodukovaný
                                                                v bioplynových stanicích, v čistírnách odpadních vod a na
                                                                skládkách může být využíván k výrobě tepla a elektřiny,
                                                                ale také k pohonu dopravních prostředků. Biometan má
                                                                nejnižší emise skleníkových plynů a nejnižší spotřebu
                                                                energie v celém životním cyklu v porovnání s ostatními
                                                                konvenčními biopalivy.
                                                                „Na biometan jezdí ve světě stále častěji automobily, auto-
                                                                busy a samozřejmě i zemědělská technika. Technologie pro
            Typové CNG plnicí stanice se osvědčily              čištění bioplynu na biometan jsou známy. Naše společnost
                                                                v tomto směru spolupracuje s ostravskou firmou JINPO
            Od této doby GASCONTROL vyprojektoval, zkompletoval   PLUS,“ uvedl obchodní ředitel Milan Slamečka. Při koge-
            a instaloval další „typové“ veřejné a firemní CNG plnicí   neraci je často největší problém, jak během celého roku
            stanice. Typové stanice mají řadu praktických výhod.   využít produkované teplo. Není výjimkou, že je větší část
            Na základě dlouhodobých zkušeností s projektováním   vyprodukovaného tepla mařena bez užitku. V takových
            a provozováním plnicích stanic havířovská firma vypra-  případech může být vyčištění bioplynu na biometan a jeho
            covala takové řešení, které eliminuje problémy neustále   užití jako pohonné hmoty či dodání do plynové rozvodné
            se měnících konstrukčních změn pro různé parametry   sítě výhodné z ekonomického i ekologického hlediska.

            4/2016   ENER GIE K OLEM NÁS
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18