Vyhledat:

Index zajištění obchodníka ukazuje připravenost na krizová období

Index zajištění obchodníka ukazuje připravenost na krizová období - náhledový obrázek

Rizika bohužel stále přetrvávají. Aktuální situace ukazuje, že ne všichni dodavatelé energií stav IZO na svém webu zveřejnili.

V souladu s novelou energetického zákona mají dodavatelé energií ve vztahu k IZO následující povinnosti: dvakrát ročně – k 31. březnu a 30. září – stanovit hodnotu IZO, do 5 pracovních dnů ji oznámit Energetickému regulačnímu úřadu (ERÚ) a zveřejnit stav IZO na svém webu.

Zákazník má právo bez sankce ukončit smlouvu s pevně sjednanou cenou, pokud: dodavatel nezveřejní IZO na svém webu, hodnota IZO je nižší než 70 %.

Pád AZ Energies, který 4. října poslal do režimu dodavatele poslední instance (DPI) 2 839 odběrných míst, potvrzuje, jak významným nástrojem ochrany spotřebitele je Index zajištění obchodníka. Konec AZ Energies je vlastně dozvukem krachu Bohemia Energy z roku 2021, kdy spadlo do režimu DPI téměř 900 tisíc domácností. Tehdy kromě dalších dodavatelů ukončil činnost také někdejší obchodní partner společnosti Manta Commodities, čímž AZ Energies přišla o desítky milionů, a za další desítky milionů korun musela energie pro své zákazníky získat jinde. Tuto finanční ztrátu se nepodařilo vyřešit a vyústila v nynější zmar společnosti.

Jako pojistku na ochranu spotřebitele pro obchodníky povinnost doložit dostatečné zajištění v nákupu komodit, případně ve finančním krytí. Vítáme proto, že od 1. srpna 2025 vstoupila v platnost novela energetického zákona známá jako LEX OZE III, která v oblasti transparentnosti dodávek energií přináší zásadní změny. Jedním z klíčových prvků této novely je právě zavedení Indexu zajištění obchodníka (IZO).

IZO je ukazatel, který vyjadřuje, jak velkou část očekávané spotřeby elektřiny nebo plynu má dodavatel smluvně zajištěnou pro následujících 36 měsíců pro své zákazníky s pevnou cenou. Pokud dodavatel nemá zajištěno alespoň 70 % této spotřeby, nebo index vůbec nezveřejní, zákazník má právo bez sankce odstoupit od smlouvy.

Co ukládá zákon?

Povinnosti obchodníka

V souladu s novelou energetického zákona mají dodavatelé energií ve vztahu k IZO následující povinnosti:

  • Dvakrát ročně – k 31. březnu a 30. září – stanovit hodnotu IZO.
  • Do 5 pracovních dnů ji oznámit Energetickému regulačnímu úřadu (ERÚ).
  • Zveřejnit stav IZO na svém webu.

Pokud je hodnota vyšší než 70 %, stačí uvést, že dodavatel IZO „splňuje nad 70 %“. V opačném případě musí být zveřejněna přesná hodnota. Neplnění této povinnosti může vést k pokutě až 50 milionů Kč nebo 1 % z čistého obratu.

Práva zákazníka

Zákazník má právo bez sankce ukončit smlouvu s pevně sjednanou cenou, pokud:

  1. Dodavatel nezveřejní IZO na svém webu.
  2. Hodnota IZO je nižší než 70 %.

V uvedených případech může zákazník podat výpověď s jednoměsíční výpovědní lhůtou, a to s odkazem na ustanovení § 11a odst. 11 energetického zákona. Výpovědní doba končí posledním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení oznámení. Jak výpověď podat?

  • Výpověď musí být formálně označena jako výpověď z důvodu nesplnění zákonné povinnosti zveřejnit IZO.
  • Doporučuje se použít vzor výpovědi dostupný na webu ERÚ.
  • Výpověď se podává písemně a výpovědní lhůta končí posledním dnem následujícího měsíce po doručení.

Rizika bohužel stále přetrvávají

Aktuální situace ukazuje, že ne všichni dodavatelé energií stav IZO na svém webu zveřejnili. Můžeme se ptát, zda jde jen o administrativní opomenutí, nebo jestli ani neodeslali hodnotu IZO Energetickému regulačnímu úřadu, jak jim to zákon ukládá, případně produkty s pevnou cenou nenabízejí. Otázky se podle všeho kumulují na stejných místech. Jmenujme například problémovou společnost Lidová Energie s.r.o., která své klienty před ukončením činnosti v březnu minulého roku přenechala jinému dodavateli. A nástupce se zařadil k těm, u nichž se nám aktuální hodnotu IZO ani k datu 10. 10. nepodařilo dohledat.

Věříme, že si klienti Lidové Energie svou porci smůly už vybrali a dodávky pro něj jsou zajištěny, byť to nelze ověřit prostřednictvím IZO. Nicméně apelujeme na všechny zákazníky především menších dodavatelů energií, aby si ověřili, že jejich obchodník funguje na energetickém trhu v souladu se zákonem a má Index zajištění obchodníka na odpovídající úrovni.

Legislativa obecně ukládá řadu povinností, o jejichž relevanci by bylo možné dlouho diskutovat. Index zajištění obchodníka je ale jedním z klíčových, snad až životně důležitých opatření, která by dodavatelé energií striktně měli dodržovat. Nedobrovolný pád do režimu DPI totiž pro zákazníka znamená přinejmenším stres s urychleným hledáním nového stabilního dodavatele. Zvláště nyní, v nadcházejícím zimním období, může ale přinést také významný a nečekaný zásah do rodinného rozpočtu. Ceníky v režimu DPI vycházejí z denního trhu a ten může vykazovat nepříjemné cenové výkyvy.

Nechceme v žádném případě spotřebitele strašit. Naopak, Index zajištění obchodníka jim má přinést klid. Těm se smlouvami s pevnou cenou bychom ale rádi doporučili, aby si ověřili, že jejich obchodník IZO zveřejnil, a tím pádem zákonnou povinnost plní. Pokud ne, měli by se poohlédnout po stabilním dodavateli, který jim tuto základní jistou poskytne.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *