Vyhledat:

Investice do elektromobility nenesou vysněné bohatství

Tržní hodnota výrobců elektromobilů ztratila od svého rozmachu v roce 2021 téměř bilion amerických dolarů, v přepočtu přes 23 bilionů korun. Obrovské ztráty utrpělo zejména deset největších amerických výrobců, včetně společností Tesla, Rivian a Lucid. Napsal to německý deník Handelsblatt.

Tržní kapitalizace 10 největších amerických výrobců e-automobilů klesla za necelé dva roky z 1,5 bilionu dolarů na méně než 600 miliard dolarů. Je mezi nimi zastoupena nejen společnost Tesla, ale také čínské automobilky jako BYD, Xpeng a Nio. V součtu znamená celková ztráta hodnoty akcií automobilek z elektromobility jeden bilion dolarů. Převedeno na jednotlivé značky: Rivian ztratil 97 % hodnoty akcií proti někdejšímu vrcholu, čínská BYD 40 %, Tesla od svého rekordního maxima ze 4. 1listopadu 2021 (410 dolarů) bezmála 60 % na méně než 170 dolarů, kam je poslaly zveřejněné výsledky za letošní první čtvrtletí. 

Odbyt automobilky Tesla se snížil o téměř 9 procent na 386 810 vozů ze zhruba 423 tisíc vozů před rokem. Tesla podle zprávy agentury Bloomberg z 5. dubna snižuje ceny svého nejprodávanějšího vozu, protože se snaží odstranit své největší zásoby v historii. Společnost zlevňuje sportovní užitkové vozy Model Y, přičemž verze s dlouhým dojezdem a výkonné verze šly s cenou dolů nejméně o 5000 dolarů. Akcie společnosti Tesla 5. dubna prudce klesly a jen za letošek ztratily 31 % své hodnoty. Propad akcií kromě jiného připravil majitele Tesly Elona Muska o pozici nejbohatšího člověka planety. Pamatujeme všichni na základní písemné varovné poučení při každém akciovém obchodu, že minulé zisky nejsou zárukou zisků budoucích? Současná ztráta investorů představuje ekvivalent 12 let příjmů státního rozpočtu ČR.   

ELEKTROMOBILŮM V EU JEDNODUŠE DOŠLI ZÁKAZNÍCI

Ukazuje se totiž, že ani přísné emisní předpisy, ani štědré dotace, jimž v deficitních státních rozpočtech dochází dech, nedokázaly maximalizovat prodeje elektromobilů. Trh e-aut, jež si začasté v EU kupovaly s dotacemi majetní lidé jako 2. či 3. vůz do rodiny, a pak také firmy plnící své ekologické normy ESG, se prostě nasytil. Elektromobilům jednoduše došli zákazníci a všechny velkolepé plány, jak rychle nahradí auta na elektřinu spalovací motory, vzaly za své. Například Německo chtělo mít v roce 2030 zaregistrováno 15 milionů elektromobilů, má nyní po utracení dotací 10 miliard eur (přes 250 miliard Kč) sotva 10 % z toho a prodeje e-aut po prosincovém překotném skončení vládní dotace letos meziročně propadají o desítky procent. Naivita investorů spojená s vírou ve světlé zelené zítřky a s vydáváním přání za skutečnost, umocněná píárovou ekvilibristikou lidí jako Elon Musk, narazila na zeď reality. Analytici soudí, že návrat k někdejším hodnotám akcií je nemyslitelná.

Panické výprodeje akcií nezachraňují ani obrovské výprodejové slevy. Značka Tesla si v posledním roce takto opakovaně „pohrála“ s trhem a konkurencí, ovšem i za cenu faktu, že do značné míry rozbila dosavadní vysokou míru zákaznické loajality. Model Tesla Y byl v jednu chvíli dokonce vůbec nejprodávanějším na světě napříč kategoriemi právě Muskem vyvolanou cenovou válkou. Proč? Když se vaše mladá ojetina Tesla ze dne na den stane dražší než její nová zlevněná verze, tak to určitě v žádném klientovi nadšení nevzbudí. Ostatně, právě proto ukončilo spolupráci s Teslou hned několik velkých autopůjčoven v čele s firmami SIXT a Hertz a s ohledem na nezájem zákazníků a velké náklady začaly zachraňovat svůj byznys výprodejem desítek tisíc elektromobilů. Zatímco na konci roku 2022 vydělala autopůjčovna Hertz 116 milionů dolarů, pod vedením Stephana Scherra se společnost dostala v loňském roce do ztráty ve výši 348 milionů korun. A hlavní příčinou byla hlavně Scherrova sázka na elektromobily. Nepochybně i za to byl Scherr ze své funkce vyhozen. 

PODÍL AMERICKÝCH ZÁKAZNÍKŮ ZVAŽUJÍCÍCH NÁKUP TESLY SE SNÍŽIL ZE 70 % NA 31 PROCENTO

Aby špatných věcí nebylo málo, ze spotřebitelského průzkumu, provedeného společností Caliber, vyplynulo, že podíl amerických zákazníků zvažujících nákup Tesly se od listopadu 2021 do února 2024 snížil ze 70 % na 31 procento. Podle společnosti je velice pravděpodobné, že k dramatickému poklesu přispěla osobnost Elona Muska, s nímž má podle průzkumů spojenu automobilku 83 % Američanů. Vadí zejména čím dál vyhraněnější Muskovy politické postoje. Značka Tesla se stala bezesporu etalonem elektromobility na celém světě. Ovšem Elon Musk svým autokratickým vedením bez možnosti korekce ostatními členy představenstva a dozorčích rad omezujících u jiných automobilek riziko individuálního selhání nyní možná již Teslu pohřbívá. S ohledem na své charakterové vlastnosti (mj. Musk trpí Aspergerovým syndromem jako proslulá švédská aktivistka Greta Thunbergová a přiznal lékařem předepsané užívání drogy ketamin, aby zvládl návaly depresí), se pro rostoucí počet lidí stává toxickou osobností bez sebereflexe, pohrdající humanismem a zřejmě i lidmi obecně. To je ostatně pro autokraty v politice i podnikání zobecněný atribut osobnosti. 

Německý týdeník Focus poukázal na případ někdejší hvězdy akciových trhů, americké automobilky Fisker, která původně počítala s roční produkcí až 100 000 vozů. Domácí prodej se však pohyboval jen ve stovkách kusů ročně. Celkem tak firma vyrobila jen zhruba 2500 vozů. V rámci podpory výroby automobilů na elektřinu získal Fisker v roce 2009 od vlády USA úvěrovou garanci na 529 milionů dolarů a vyčerpal z ní 193 miliony, dokud mu v roce 2011 vláda čerpání pro neplnění podmínek nezastavila. Od soukromých investorů firma získala asi 1,2 miliardy dolarů. Aby zachránil aspoň něco z hodnoty firmy, automobilka Fisker zahájila agresívní cenové výprodeje, když výrazně snížila cenu svého zatím jediného modelu v USA. Jeho základní elektrické SUV Fisker Ocean je k dostání od 24 999 dolarů, když jeho nejdražší verze Ultra byla snížena z původních 52 999 dolarů na 34 999.  Nové ceny jsou platné od konce března a pouze v USA. Začátkem března Fisker oznámil, že firmě hrozí bankrot, pokud se nepodaří najít nové investory. Nyní je ale už jen malá naděje na nalezení solventního partnera – Fisker již byl stažen z americké burzy poté, co akcie automobilky ztratily od svého IPO přibližně 97 procent své hodnoty.

V Česku byly 5. dubna zveřejněny výsledky prodeje nových aut za první letošní čtvrtletí. S ohledem na racionalitu a skepsi Čechů výsledky prodeje elektromobilů tvořily 2,2 % z 57 605 nově zaregistrovaných aut, z nichž si přes 73 % nakoupily firmy. Velkou novinkou bylo třetí místo značky Toyota, která „na bedně“ mezi nejlepšími prodejci v Česku dosud nikdy nebyla a která místo na čisté elektromobily sází úspěšně na hybridní modely. Na auta poháněná spalováním benzinu připadlo v prvním kvartále 68,3 % prodaných aut, na naftu necelá 24 procenta. I letos pokračuje s 47% podílem trend velké obliby SUV mezi českými zákazníky. Jak vyplynulo ze soukromých informací výrobců dílů pro autora článku, v závodě VW v Bratislavě, který najel na výrobu nových modelů VW Passat a Škoda Superb, se nenaplnilo očekávání, že by produkční mix měl obsahovat více modelů na alternativní pohon. Podle objednávek zákazníků z 97 % se na lince bratislavského závodu vyrábějí benzínová a naftová auta, na hybridy zůstal skrovný podíl tři procenta. Po meziročně dobrých prodejích za leden a únor se v březnu prodeje nových aut v ČR již meziročně propadly o 15,5 %, takže letošní první kvartál byl ve srovnání se stejným obdobím loni lepší jen o 2,2 procenta.

To, že by tuto bilanci mohly zachránit vládní dotace na nákup elektromobilů tuzemskými podnikateli, podmíněných povinným úvěrem, které se rozjíždějí nyní v dubnu, není myslitelné. Celková suma dotace nutná k vyčerpání v letošním a ještě i v příštím roce totiž znamená prodej maximálně kolem 4500 nových elektrických aut. To by pomohlo prodeji maximálně 2 % z očekávaného letošního odbytu, zřejmě stagnujícího na úrovni loňského prodeje 221 422 automobilů. Pokud nebude hůře, protože nic není lepším lakmusovým papírkem stavu ekonomiky, jako právě prodeje nových osobních aut. 

Autor: PhDr . Milan Smutný , vystudoval FFUK a postgraduálně MBA studia ekonomiky a managementu. Dříve působil např. jako zahraniční zpravodaj, šéfredaktor a ředitel ČTK, tiskový mluvčí Škody Auto a MPO. Nyní pracuje jako konzultant mj. v auto průmyslu a je mluvčím think tanku Realistická energetika a ekologie.

Úvodní foto: Ilustrační fotografie z veletrhu e- SALON 2023

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *