Obce si mohou vybrat jeden ze tří způsobů úhrady poplatků za svoz (včetně ukládání) komunálního odpadu v souladu se zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech, a zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. První možností je stanovení místního poplatku prostřednictvím obecně závazné vyhlášky obce, druhou možností je poplatek za komunální odpad, jehož výše je odvozena od skutečných nákladů na zajištění shromažďování, sběru, svozu, využití a odstranění odpadu. Poplatek hradí například vlastník nemovitosti, který jej následně rozúčtuje na jednotlivé poplatníky. Tento způsob asi nejvíce zohledňuje skutečné množství vyprodukovaného odpadu na osobu. Třetí možností je smluvní systém, kdy jsou vybírány poplatky za komunální odpad na základě písemné smlouvy mezi fyzickou osobou a obcí. Smlouvu tak uzavírá každý, kdo produkuje odpad. Poplatek za ukládání na skládku je vždy obsažen v poplatcích za svoz.
Maximální zákonná sazba místního poplatku je 1 000 Kč za osobu a kalendářní rok. Tvoří ji dvě části – paušál 250 Kč a částka stanovená dle skutečných nákladů na svoz odpadu ve výši až 750 Kč. Proto se výše poplatku v jednotlivých obcích liší. Samospráva může poplatek účtovat buď za osobu, nebo za vyvezenou nádobu, případně poplatek nemusí vybírat vůbec. Děti a senioři mají v některých městech sníženou cenu.
Z více než 200 největších měst v ČR mají nejvyšší poplatek 900 Kč za osobu a rok ve východočeském Náchodě (zde je však při brzkém zaplacení poplatek snížen na 450 či 650 Kč). Následuje Kaplice s 850 Kč a Olomouc s 816 Kč. Poplatky v Praze, Plzni či Karlových Varech nejsou vázány na osobu, která obývá dané místo, ale na vlastníka nemovitosti. V Praze jsou poplatky za komunální odpad rozčleněny do více kategorií dle velikosti popelnice a frekvence odvozu. Mnohá města či obce nyní poplatky zdražily, takže odpady dotují už jen některá z nich. Jsou ale i města, která svoz odpadu vůbec nezpoplatňují. Jedná se např. o Českou Lípu, Dubí, Kralupy nad Vltavou, Krupku, Most, Novou Paku, Šlapanice, Teplice, Frýdlant nad Ostravicí nebo Ústí nad Labem. Poplatky pak ale vlastně platí z rozpočtu všichni občané rovným dílem.
Poplatky za svoz (včetně uložení) komunálního odpadu schválené zastupiteli v krajských městech ČR:
Město | Základní cena za odpad na osobu za rok | Snížená cena za odpad |
Brno | 670 Kč | 500 Kč |
České Budějovice | 680 Kč | – |
Hradec Králové | 500 Kč (od 1.1.2020 zvýšení o 100 Kč na 600 Kč) | 250 Kč |
Jihlava | 680 Kč | 595 Kč |
Karlovy Vary | 1 354 Kč (svoz 120litrové popelnice 1x za 14 dní) | – |
Liberec | 492 Kč (od 1.1.2020 zvýšení o 228 Kč na 720 Kč) | – |
Olomouc | 660 Kč (od 1.1.2020 zvýšení o 156 Kč na 816 Kč) | 330 Kč |
Ostrava | 498 Kč | – |
Pardubice | 500 Kč (od 1.1.2020 zvýšení o 150 Kč na 650 Kč) | – |
Plzeň | 1 212 Kč (svoz 120litrové popelnice 1x za 14 dní) | – |
Praha | 1 224 Kč (od 1.1.2020 zvýšení o 372 Kč na 1596 Kč)
(svoz 120litrové popelnice 1x za 14 dní) |
– |
Ústí nad Labem | 0 Kč | – |
Zlín | 500 Kč (od 1.1.2020 zvýšení o 100 Kč na 600 Kč) | 300 Kč |
Nejvíce si za 3člennou rodinu připlatili v roce 2020 v Liberci, kde tato částka dosáhla 3×228=684 Kč, a v Praze, kde si připlatili (za svoz 120litrové popelnice každý týden) ročně 2904-2232=672 Kč. A nikdo z občanů ani neškytnul! Přitom takové zvýšení se už blíží návrhu MŽP na zvýšení poplatku za uložení tuny komunálního odpadu (tedy více, než ročně vyprodukuje 3členná rodina) na skládku o 750 Kč až pro rok 2024 (500+750=1250). Můj návrh na jeho zvýšení na 1000 Kč už v roce 2021 (viz tabulka) by znamenal zvýšení o pouhých 500:3=167 Kč na osobu za rok, tedy např. o směšných jednu a půl krabičky cigaret za celý rok. A v dalších letech dokonce jen polovinu! A rozhodně by to nepodpořilo výstavbu nových spaloven, která trvá 7 až 10 let, a to už asi nebude co spalovat, když by se tím okamžitě zvýšily příjmy a tím i možné dotace SFŽP na recyklaci odpadů. Tak kdo má s navýšením tohoto poplatku problém? Zastupitelé, tedy města a obce a ani sami občané evidentně ne, takže pouze skládkaři! Nastal by totiž konec podvodům.
Rok: | 2009-20 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
MŽP | (500) | 800 | 900 | 1000 | 1250 | 1500 | 1600 | 1700 | 1800 | 1850 | 1850 |
Návrh | (500) | 1000 | 1250 | 1500 | 1750 | 2000 | 2100 | 2200 | 2300 | 2400 | 2500 |
Autor: JUDr. Ing. et Ing. Petr Měchura